Cookie Consent by Free Privacy Policy website

ERASMUS+ 2022

„POZNÁVÁME NEPOZNANÉ“

V loňském školním roce se nám naskytla možnost podat si žádost o grant z EU v rámci Výzvy ERASMUS 2022 KA 155 - DiscoverEU – Jízda k začlenění. Výhodou tohoto programu je jeho zaměření výhradně na osoby s omezenými příležitostmi. Po několikatýdenním čekání na výsledek posouzení naší žádosti jsme finanční příspěvek dostali a přípravy na realizaci projektu se počátkem března 2023 rozběhly v plném proudu.

Podstatou našeho projektu s názvem „Poznáváme nepoznané“ bylo umožnit pěti žákům Odborného učiliště Kelč, kteří mají právě 18 let, vycestovat s doprovodem dvou pedagogů na týdenní cestu do zahraničí. V termínu 17. – 23.9. 2023 jsme s celou skupinou navštívili naše nejbližší severní sousedy Polsko.

Jedním z cílů projektu bylo poznat jižní část Polska, dozvědět se více o jeho kulturním dědictví, historii, ale i o aktuální situaci této nám blízké sousedské země. Dalšími cíli cesty bylo vyzkoušet si komunikaci v cizím jazyce s pomocí dostupných aplikací a tím i získání větší jistoty, a naopak snížení ostychu při běžné řeči a domlouvání se v zahraničí.

První navštívenou metropolí se stalo královské město Krakow, v jehož bezprostřední blízkosti se nachází koncentrační tábor Osvětim i solné doly ve městě Wieliczka.  Aktivity v Krakowě, kde jsme byli 3 dny ubytováni, byly cíleny hlavně na poznávání ne tak dávné historie 2. sv. války a jejich souvislostí, ale i specifický průmysl městečka Wieliczka, jehož minerální bohatství v podobě solných dolů bylo významným zdrojem této suroviny i pro české země v předchozích staletích. Naším dalším cestovatelským cílem bylo známé město Zakopané, které je branou do Národního parku Polské Tatry a centrem turistiky.  Zde jsme strávili tři dny odpočinkových aktivit a současně jsme zde měli možnost nasát atmosféru místní střední školy, která také sídlí v historických budovách a svými obory se hrdě hlásí k tradici „gorolů“ a „řezbářů“.

Mohlo by se zdát, že hlavním cílem byla samotná cesta, ale to byla jen pomyslná třešnička. Podstatou celého projektu je ukázat našim žákům, kteří jsou v těchto příležitostech znevýhodněni, že jsou schopni si s přiměřenou mírou podpory naplánovat výlet do zahraničí a pod vedením ho i realizovat. Již od počátku se postupně seznamovali s tím, co je nutné k takové cestě zajistit, o čem všem musí přemýšlet, na co brát zřetel apod. V průběhu příprav si pod vedením pedagogů zkoušeli zajistit ubytování online nebo si museli nainstalovat některé programy do mobilních telefonů. Jedním z nich byla i aplikace DiscoverEU, která nám díky Eurail pasům umožnila cestovat napříč Polskem vlakovou dopravou v duchu udržitelného cestování. Žáci takto získali ojedinělé cestovatelské zážitky.

I když se některým z nás tyto činnosti mohou zdát zcela běžné, pro většinu účastníků tohoto projektu to byly „novinky“. Nejsložitější částí celého projektu bylo cestu naplánovat a zabezpečit. Žáci si postupným plněním cestovatelských úkolů posouvali hranice svých dovedností a schopností, jako jsou nezávislost, sebedůvěra, spolupráce, finanční gramotnost, otevřenost vůči jiným kulturám a mnohé další. Celá cesta nám i skrze občasné nezdary a vzniklé překážky přinesla plno pozitivních emocí, zkušeností a nezapomenutelných zážitků s přídomkem „moje poprvé“. Pro příklad uveďme jízdu na lanovce nebo bobové dráze, návštěvu aquaparku, sauny, přípravu snídaně, spaní mimo domov či internát, čas bez rodičů, vysokohorskou turistiku, ale především cestování na vlastní pěst se vším, co k tomu náleží.

Informace o této cestě i s fotodokumentací (popřípadě s osobním setkáním s účastníky projektu) bude možné shlédnout také v průběhu dne otevřených dveří, který se na našem učilišti uskuteční ve dnech 10. a 11. listopadu, čímž všechny na zámek srdečně zveme.

 V této chvíli nás ještě čeká sdílení a předávání našich zkušeností, dojmů a zážitků z absolvované cesty a příprav spolužákům, učitelům, bývalým zaměstnancům, ale také žákům některých tříd místní základní školy. Čímž si opět o kousek posuneme hranice svých možností a dovedností.

                                                                                  

                                                                                   Mgr. Dana Šatranová a Mgr. Rostislav Slanina,

                                                                                   zástupci ředitelky

Postřehy žáků:

Co se mi nejvíc líbilo: „ …. bazén, tobogány, jak jsem se mohla sklouznout po tobogánu a koukat na krásné hory z dálky. Akorát mě trochu mrzelo, že jsme nemohli jet na ty hory, Tatry. Pak se mi líbila škola, jak to tam vonělo dřevem a že jsem si mohla zkusit práci se dřevem“.      

Co jsem si vyzkoušel poprvé: „…. být bez rodiny a bratrů“.

Kdy jsem se nejvíce bál, ale zvládl jsem to: „….. když jsem šel do aquaparku“.

Co nového jsem se naučil: „ ….. připravit snídani, mluvit jiným jazykem“.